fredag 11 juli 2008

Kontraster och harmonier

När vi blev med trädgård började jag fundera på att göra rabatterna i olika färgteman. Jag ville ha något som piggade upp och så läste jag en artikel om flammande röda rabatter. Det var precis vad jag behövde. Då var det vinter och mitt minne av den rabatten var att det redan växte en hel del röda saker där. På våren planterade jag till lite rött och sedan började de gamla invånarna växa upp. Då visade det sig att mitt minne inte var det bästa. Det kom upp gula, rosa, vita, blå, illrosa och orangea blommor. Och en röd ros bland det där. Man kunde inte annat än skratta åt mitt "Röda land". Men skam den som ger sig! Efter fyra år av grävande och flyttande hit och dit och bort igen börjar den nu göra skäl för sitt namn. Rött mot rött och så det gröna som bryter av.



(klicka på bilden för att förstora den)


Jag tycker fortfarande att det är roligt med färgteman och att ettdera blanda olika nyanser av samma färg eller som i Röda landet: samma nyans men i flera olika blomformer. Men att göra tvärt om blir också bra: att blanda kontrastfärger. I en färgcirkel är de färger som ligger mitt emot varandra kontraster. Det är gult och lila, orange och blått, rött och grönt tex. Rött o grönt är ju lätt fixat eftersom röda blommor ofta har gröna blad och stjälkar. Men med de andra kan man behöva ha ett finger med i spelet. Så här kan det se ut med gult och lila. Rosen Graham Thomas vid stäppsalvia Caradonna och kantnepeta Six Hills Gigant.


Vill man mildra effekten av en het färg som rött kan man kombinera den med grått eller silver. Det dämpar det mesta. Här är det en röd lilja, solbrud Moerheim Beauty med de gråaktiga knopparna av kärleksört.



Vill man ge lite sting åt en blå rabatt tillsätter man en klick orange och vips blir det mer spännande! Här är det gurkört och ringeblomma. (Båda dem kan man dessutom äta blommorna på!)

Den här är också väldigt vacker när man klickar upp den.
Tycker man att det är för häftigt med kontraster så kan man blanda vitt med vilken färg som helst. Eller i kontrastera i fegvarianten som här; ta mörklila stäppsalvia (Caradonna igen) och en ros (Ghislaine de Feligonde) med gula knoppar där blommorna är svagt cremefärgade när de slår ut och sedan blir nästan vita. Då blir det kontraster bara ett kort tag och väldigt lite, för knopparna är små.


Även om man inte använder sig av de rena kontrastfärgerna så kan man kontrastera med mörkt och ljust också. Rosen Charles Austins aprikosa färg framhävs bra av alunroten "Plum Pudding"s mörka blad.

(Klick klick!)
En annan kombinationsmöjlighet är ton-i-ton. Vackert, romantiskt (och kanske en aaaning mesigt...) Rosa och aprikos-rosa rosor tillsammans.


(Den här bilden förtjänar att klickas upp!)


Eller så struntar man i alltihop och gör en rabatt i en vild blandning! Det är ju trots allt man själv som ska gilla den! Här är en rabatt i Ålands flaggas färger. Ifall man börjar längta hem.

Klicka upp bilden och sjung "Ålänningens Sång"! ; )

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jätte snyggt! Funderat på att byta yrke? :)

Surr sa...

Ja jag funderar och funderar...