tisdag 3 juni 2008

Vad gör trädgården på natten?

Ibland undrar man vad som egentligen försigår i ens trädgård nattetid. Jag går en kvällsrunda, säger "god natt" till växterna, "vila er nu" till humlorna och "vila i frid" till mördarsniglarna och tittar till trädgården i allmänhet. När allt verkar vara i sin ordning plockar jag ihop blad från örtagården till ett gott kvällste och inbillar mig att inget ska hända medan jag inte är där. (Haa haa haa...)

Nästa morgon när jag kommer ut har det hänt en massa saker! En del blommor som inte fanns där kvällen innan står där och blommar som om de alltid gjort det. En del blommor som fanns där kvällen innan finns inte ens stjälken kvar på, som om de aldrig ens funnits. (Här var det tydligen några av mördarsniglarna som inte "hör till säg´åt") En hel rad med frön kan ha vuxit 1 cm upp ur marken där det kvällen innan bara var svart mull. En mystisk bajshög kan ligga nedanför trappan, där den definitivt inte låg kvällen innan. (Här misstänker jag igelkotten. Katten försäkrar att hon skulle aaaldrig göra så och förresten är det en för liten hög för att vara hennes. Fåglarna är helt oskyldiga, för det är högen för stor för. Såvitt det inte har flugit förbi en struts förstås.)

I morse gick jag ut en timme tidigare än vanligt och tydligen var inte det vad trädgården hade räknat med för DÅ fick jag se ett och annat. Upp ur jorden i köksträdgården knuffade sig små sockerärtsgroddar och bort mot skogen tuffade igelkotten. Jättevallmona som igår var hårt stängda knoppar höll på att veckla ut sig ur de lurviga skalen och kronbladen var ännu alldeles skrynkliga. Humlorna var förstås i full gång som vanligt - sover de någonsin?? Ett morgonpiggt bi hittade en nyöppnad restaurang men stannade i luften och tvekade. Jag måste säga att jag förstår henne! På taket på restaurangen - eller ovanpå den nyutslagna vallmon - satt vad som såg ut att vara två gröna igelkottar och tittade på biet som om de var beredda att hoppa på henne bara hon skulle komma tillräckligt nära!


(klicka på bilden så den blir större)

Biet bestämde sig för att ta en annan frukostrestaurang. Man kan inte vara nog försiktig nuförtiden.

Några som jag däremot vet precis vad de har för sig på nätterna är bladlössen och deras försvarare svartmyrorna! De förstnämnda ägnar sig åt att föröka sig och åt att sörpla i sig all kraft mina stackars rosor har. De sistnämnda ägnar sig åt att flytta runt de bladlöss som ännu inte fått vingar, till nya rosor som tidigare varit förskonade.

Myror har bladlössen som kor, de dricker den gröna sockerdricka som kallas honungsdagg och som bladlöss utsöndrar. På hösten tar de med sig bladlöss ner i sina bon och hjälper dem att övervintra. Annars skulle bladlössen ha svårt att klara sig här. (Tack så JÄTTEMYCKET för det myrorna!)

De försvarar också bladlössen på dagarna mot alla fiender som nyckelpigelarver och trädgårdsägare. Myrorna kastar sig över mig som rasande cowboys när jag hotar deras kor. De gör löjliga försök att nypa mig med sina pyttesmå antenner. (Här måste jag säga att jag är oändligt tacksam att det är svartmyror det handlar om och inte pissmyror eller hästmyror!) Men hövding "Dansar med Rosor" viftar nonschalant ner cowboysarna på marken och krossar så många bladlöss hon bara hinner.

Händerna blir alldeles gröna men jag vill inte spruta gift på bladlössen. Det dödar ju också mina allierade, nyckelpigorna. Har man ihjäl sina medhjälpare ligger man risigt till! Så jag fortsätter mosa. Och mosa och mosa. Jag väntar otåligt på att årets kull av nyckelpigor ska komma till undsättning och att blåmesens ungar ska kläckas snart så att Herr och Fru blåmes ska behöva hämta massor med bladlöss till sina små.

Så här ser mina rosenknoppar ut.....



Det finns 365 olika sorters bladlöss och det verkar som om 364 av dem bor i min trädgård. Svarta, gröna, rosenbladlöss, vinbärsbladlöss osv osv. Dessutom lägger varje bladlus ca 50 ägg ur vilka det föds redan befruktade bladlushonor som i sin tur lägger 50 ägg var... Jag skulle kunna ha världens fetaste nyckelpigor om de bara behagade få hit sina larver någon gång!!

Som tur är finns det en massa andra djur som också äter bladlöss. I väntan på dessa fortsätter jag mosa och låter händerna få vara gröna. Jag har hört talas om människor med gröna fingrar men inte visste jag att det var en beskrivning av sådana som måste ägna sig åt bladlusmosning dagarna i ända!

2 kommentarer:

Kraxarna sa...

Du får skaffa nyckelpigor :D

Anonym sa...

När dom är så många och så feta kunde du kanske laga nåt av dom! Bladlus sås?