lördag 12 december 2009

Skogens konung på ovälkommet besök

Några som gillar vårt fågelbord är Tant Grön, Tant Brun, Tant Gredelin och deras syster. Prydligt uppradade står de och äter alla småfrön som de kinkiga skogsfåglarna har ratat och slängt ner på marken. För dem duger bara solrosfrön men hönorna är inte så nogräknade.



Men en morgon har det hänt en olycka med fågelrestaurangen. Stora stolpen är ikullknuffad som om den varit en tändsticka. Jag blir genast misstänksam när jag dessutom märker att alla äpplena är försvunna från gräsmattan. Jag misstänker Herr Älg , om det nu inte landat en gam eller en örn på fågelbordet och vält hela alltihop.





En snabb inspektion på marken där äpplena låg visar tydliga spår djupt ner i mossan, lika stora som min hand. Om det här är gamspår så ska jag äta en säck fågelfrö.




Fågelrestaurangen reses igen och fylls på med ny mat. Systrarna Höna hjälper genast till att snygga till på marken efter olyckan. Som små runda dammsugare ser de till att marken snart är ren och fin. Inte ett frö så långt ögat når. Nöjt kacklande går de hem till sig igen i en väluppfostrad rad.


2 kommentarer:

Knytt sa...

Ååå vilka ursöta besökare! Ja inte älgen då kanske, men hööönorna!

Malins-Kuriosa sa...

Sicka godingar de "fyra damerna" är...Låter rimligt med en älg som varit på besök...

Kram från Anita